Kino Aurora: Vortex

Ikäraja: 12
Kesto: 2h 22min
Lajityyppi: draama
Valmistumisvuosi: 2023
Ohjaaja: Gaspar Noé
Kieli: Ranska
Tekstitys: Suomi

Pariisissa kodikkaassa, ajan patinoimassa kattohuoneistossa asustavat psykiatri (Françoise Lebrun) ja elokuvakriitikko (Dario Argento) saavuttavat rauhallisessa yhteiselossaan pysäyttävän virstanpylvään. Kun naisen mieli alkaa äkkiarvaamatta rapistua, myös elämänkumppanin on ennen pitkää pakko myöntää heidän suhteessaan siirrytyn täysin uuteen vaiheeseen. Muutos on vääjäämätöntä, kun sille ei enää voi kääntää selkäänsä.

Anthony Hopkinsille Oscar-voiton tuoneen Isä-elokuvan jalanjäljissä kulkeva Vortex on syvältä koskettava elokuva aiheesta, joka liittyy väistämättä meistä jokaiseen. Iän karttuminen ja sen mukanaan tuomat haasteet saavat pysäyttävällä tavalla tunteisiin vetoavan käsittelyn Cannes-voittaja Gaspar Noélta (mm. Climax, Enter the Void), joka kuuluu eurooppalaisen nykyelokuvan mestareiden kapeimpaan kärkeen. Myös Vortexin maailmanvalloitus alkoi maailman arvostetuimman elokuvatapahtuman Cannesin festivaalin virallisesta ohjelmistosta.

Perinpohjaisesti vaikuttavissa pääosarooleissa loistavat kuudelle vuosikymmenelle ulottuvan huikean uran tehnyt ranskalaisen elokuvan ikoni Françoise Lebrun ja elokuvaohjaajanakin tunnettu italialaislegenda Dario Argento.

 

“Tunteellinen ja koskettava”

– Juho Typpö, Helsingin Sanomat

 

 

IN ENGLISH

“5/5 — Brutally insightful”

– Peter Bradshaw, The Guardian

 

“You haven’t seen anything quite like it”

– Todd McCarthy, Deadline

 

“Relentlessly powerful piece of filmmaking”

– Wendy Ide, The Observer

 

“Merciless but affecting”

– Pat Brown, Slant Magazine

 

“Gaspar Noé is the kind of mad scientist filmmaker whose very name invites expectations of provocative experimentation. Vortex, which clocks in at 142 minutes and spends almost all of them in split screen, would appear to be consistent with that trend. Yet this quiet, slow-burn look at an elderly couple suffering from dementia and other ailments is a grounded, emotional variation of Amour, as well as the the most sensitive and accessible work from a filmmaker for whom those descriptors rarely apply. —

It’s not an easy sit, nor does it settle for a sanitized vision. As with Enter the Void, Noé has made an incisive look at life and death through the prism of people who aren’t ready to let go, or even remotely prepared for it.”

– Eric Kohn, IndieWire